Barion Pixel

FORGOT YOUR DETAILS?

Mentőernyő

Típusok, felépítése, használata

A mentőernyő

A mentőernyő az alapfelszereléshez tartozik. Mégis sokan startolnak el mentőernyő nélkül mondván “ilyen alacsonyan úgysem kell…” Sajnos az ilyen mentalitás súlyos balesetet okozhat. Ugyanis egy egyszerű lejtőzésnek induló repülésből is nagyon hamar nagyobb magasságot produkáló termikelés válhat. A mentőernyőt sajnos nem kizárólag a saját tévedésünk következményeként használhatjuk. Előfordulhatnak összeütközések, ahol ha a vétlen pilótának nincs mentőernyője, akkor a jogorvoslás mellet (jobb esetben) inkább csak az igazi orvosokra számíthat…

Típusai

Alapvetően három különböző típust különböztetünk meg:

  1. Körkupolás
  2. Négyzet alakú
  3. Rogalló (irányítható)

A körkupolás mentőernyő a leg elterjedtebb mentőernyő, hisz ez van a leg régebb óta a piacon. Kinézetre megeggyezik a régi desszantos ejtőernyőkkel. Előnyei közé tartozik, hogy a mentőernyő kidobását követően, maga mentőernyővel már nem kell foglalkozni, hanem a biztonságos földetérésre koncentrálni. Merülési sebessége 5-6 m/s.

A négyzet alakú mentőernyők egy új fejlesztés végeredménye, melynek számos előnye van a körkupolással szemben. Gyorsabb nyilási sebesség, lassabb ereszkedé, mely 5 m/s behintázásra nem hajlamos. A hátránya, hoyg némileg drágább a körkupolásnál, hiszen az új technológiáért mélyebben kell a zsebbe nyúlni. A kidobást követően itt sem kell foglalkozni a mentőernyővel, csak a foldetéréssel. Mi főként ezt a típust ajánljuk.

A rogallo egy sárkányhoz hasonlító alakkal rendelkezik, előnye között az irányíthatósság áll első helyen illetve a nagyon alacsony ereszkedési sebesség, mely 2,5-3 m/s körül van. Hátránya, hogy ennek a típusnak a helyes alkalmnazását gyakorolni kell biztonságos körülmények között víz fölött, mert könnyebben okozhat gubancot a főernyőnkkel. Ennél a típusnál a siklóernyőt le szokták csatolni a mentőernyő nyitást követően, és csak a mentőernyővel történik a leszállás.

Felépítése

A kör illetve négyzet alakúernyőknél a kupolából érkező zsinórokat egy hevederre szokták összevarrni, amely hevedernek két hurokban végződő vége van. Ezt a két hurkot lehet a beülő vállán lévő hurkokhoz karabinerek segítségével hozzákapcsolni.

A mentőernyő becsomagolt állapotban.

Ne használjunk ejtőernyős mentőernyőt, mert a siklóernyőzésben használatos mentőernyők szerkezete és felépítése eltér az ejtőernyőzésben használt mentőernyőkétől. A siklóernyős mentőernyőknél a legfontosabb a gyors nyitás és feltöltődés, szemben az ejtőernyős felhasználókkal, akiknél a nagy sebességnél történő nyitás a fő szempont. Siklóernyőnél csak nagyon ritkán fordul elő olyan eset, amikor szabadesésből kell mentőernyőt nyitni, ugyanakkor nagyon gyakran fordul elő, hogy igen kis, 50-100m magasságból kell kinyílnia az ernyőnek. A nagy sebességnél történő nyitásra azért nincs szükség, mert a siklóernyő, még ha teljesen csukva is van, vagy pörög, akkor is komoly fékezőhatással bír, ezért a pilóta megközelítőleg sem éri el a szabadesés sebességét. A főernyő akár így akár úgy, de valamennyire fékezi a pilótát. Az ejtőernyősöknek tervezett mentőernyők ennél a kis sebességnél jóval lassabban nyílnak ki, így a pilóta értékes magasságot veszít.

A siklóernyős mentőernyőket általában 35m/s zuhanási sebességig méretezik. A szabadon eső ejtőernyős sebessége az esés 12. másodperce után eléri, vagy testhelyzettől függően meghaladja az 50m/s-ot. Éppen ezért a siklóernyős mentőernyő alkalmatlan a szabadesésből történő nyitásra, mert túl gyors belobbanása miatt az ejtőernyőst, vagy magát az ernyőt olyan nagy erők érik, hogy az megsérül, szétszakad.

A mentőernyőket két-három különböző méretben gyártják a különböző súlyú pilótáknak. Minél kisebb az ernyő annál gyorsabban nyílik ki. Érdekes módon a mentőernyők nem érzékenyek a súlyhatárokra, erős túlterhelés esetén is csak alig 10%-al nő a merülési sebesség (jellemzően 6-6,5m/s). Tehát ha a súlyhatárba beleférünk, inkább a kisebb mentőernyőt válasszuk.

Ne vásároljunk olcsó limlomokat, mert ezen nem érdemes spórolni. Csak megbízható forrásból származó, dokumentációval és használati (hajtogatási utasítással) ellátott mentőernyőt vegyünk.

Csomagolása

A mentőernyőt általában a beülőn kialakított úgynevezett konténerbe csomagolják. Ha erre a beülőn nincs hely, akkor egy felerősíthető (frontkonténert) konténert alkalmaznak. Ma már kivétel nélkül az összes gyártó olyan beülőt gyárt, amelyikben van hely a mentőernyőnek. Viszonylag elterjedt a hátoldalon vagy ülőlap alatt elhelyezett külső konténer. A frontkonténeres előnye a kétoldali (mindkét kezes) hozzáférhetőség illetve, hogy a műszerek elhelyezésére jó lehetőséget nyújt a konténer teteje. Hátránya, hoyg a startra való felkészülésnél a mentőernyő felcsatolása külön művelet.

Használata

A mentőernyő nyitása kétfázisú folyamat. Azért nem nyílik ki azonnal a fogantyú meghúzására, mert így nem tudnánk irányítani a dobást. Az irányított dobásra azért van szükség, hogy a mentőernyő ne a főernyőbe essen bele, ami késleltetheti vagy akár meg is akadályozhatja a nyílási folyamatot.

Az első fázis tehát a külső konténerből való kirántás, majd a második fázis a tényleges eldobás. Ilyenkor a fogantyújánál tartott belsőkonténert erőteljesen elhajítjuk.

A beülő mentőernyő fogantyúja. Általában jól látható színekkel látják el. A becsomagolt mentőernyő ehhez van rögzítve.

A mentőernyő nyílása után a főernyőt valamelyik hevedernél fogva próbáljuk “begyűjteni ” nehogy esetleg visszanyíljon mert az ilyenkor kialakuló “V” állásban sokkal nagyobb lesz a süllyedési sebességünk.

Miközben a főernyő beszedésével bajlódunk, figyeljünk a magasságunkra, és időben készüljünk fel a talajra érkezésre. A mentőernyővel aránylag nagy, 5-6m/s sebességgel érünk földet, ami kb. 2m magasból való szabadesésnek felel meg. Ha nem figyelünk oda, könnyen sérülést okozhat már ez a magasság is.

Sokakban felvetődik a kérdés “Mikor érdemes még mentőernyőt dobni”?

Nos a válaszom: MINDIG. Ha úgy érezzük elvesztettük a főernyő felett a kontrollt, azonnal dobjunk mentőernyőt.A repülések folyamán következetesen akár minden repülésnél is fogjuk meg a nyitófogantyút. Tudatosítsuk magunkban, hogy itt van, ha kell. Rossz pilóta az, aki még alacsony magasságban is a főernyő újranyitásával vesződik. Az ilyen pilóta könnyen sérül…

A mentőernyő összehajtása és beépítése szakembert igénylő feladat. Ne bízzuk akárkire, mert pl. egy helytelenül beállított nyitótüske végzetes balesetet okozhat. Azt se felejtsük el, ha a mentőernyő start után magától kinyílik, akkor is megsérülhetünk. A mentőernyő beülőbe helyezésénél mindenképp tanulmányozzuk át a beülő gépkönyvét, hiszen vannak beülők, amiknél vannak külön trükkök a helyes elhelyezésnél.

A mentőernyő összehajtása

Első alkalommal mindenképpen kérjünk meg egy hozzáértőt, mutassa meg hogyan kell összehajtani a mentőernyőt. Az egyes típusokat külön külön módszerrel kell összehajtani. A mentőernyő gépkönyve tartalmaz általában részletes útmutatót illetve, ha korszerű típusról van szó, a gyártó honlapján mindig lehet találni részletes videót a hajtásról.

Mentőernyő nyitás és földetérés

Körkupolás mentőernyő összehajtása

Négyzet alakú mentőernyő összehajtása

TOP